vrijdag 13 juni 2014

De ondertoon van mijn huid + hoe bepaal je dat?

Vandaag heb ik een informatief artikel voor jullie over huid-ondertonen. Je huid kan drie ondertonen hebben - koel, warm of neutraal. Het bepalen daarvan is best lastig. Vandaag vertel ik je alles over ondertonen en kleuren.

In dit artikel vertel ik je iets over hoe je de ondertoon van je huid kunt bepalen en wat voor producten je dan kunt hebben en je het beste staan.

De ondertoon van je huid bepalen.

Allereerst is er een gezegde, dat soms geldt (niet altijd dus!): mensen met (van zichzelf) bruin haar, hebben een warme ondertoon en mensen met blond haar een koele. Ikzelf heb blond haar, maar geen duidelijk koele ondertoon. Je ziet dus: het geldt niet altijd. Wel is blond een koele kleur en bruin warm. 

Daarnaast kun je aan de aders op je onderarm (bij je pols) zien wat voor ondertoon je huid heeft. Als deze blauw zijn, is je ondertoon koel. Als deze groen zijn, is je ondertoon warm. Als ze een beetje van allebei zijn, of juist allebei niet, ben je een neutraal type. Kun je je aders niet goed zien? Wrijf over je arm heen, dan komen ze naar boven. Mijn aderen beginnen bij mijn pols blauw en worden steeds groener. Ik ben dus een neutraal type. Er zijn heel weinig neutrale types, de kans is dus groter dat je warm of koel bent. Dit bepalen met behulp van je aders is best lastig. 

Ook kun je aan bepaalde stukjes huid zien wat je ondertoon is. Dit zijn bijvoorbeeld je binnenarm en de huid boven je lippen. Zijn deze meer roze van ondertoon, dan heb je een koele ondertoon. Als ze meer geel zijn, ben je warm! Dit is moeilijk om te zien. Als je er niet uit komt, kun je hulp vragen van een make-upartist bij bijvoorbeeld Douglas of M.A.C. 

Tot slot: als je rode vlekken op je gezicht hebt, betekent dit niet gelijk dat je een koele ondertoon hebt! Ikzelf heb veel rode plekken, maar ben toch vrij neutraal (mijn gezichtskleur is weer richting het warme, maar dat kan ook door de zon komen). 

Welke kleur past waarbij?


Als je dan je ondertoon hebt bepaald - koel, warm, neutraal - kun je een goede foundationkleur uitzoeken. Is je ondertoon warm, zoek dan naar een foundation met een gele ondertoon. Dit kun je vaak aan de kleurnaam zien: Beige, Light Beige, Warm Beige, bij MAC het NW systeem als je een warme kleur te pakken hebt en Rose, Porcelein, Ivory, en het NC-systeem van MAC als je een koele kleur zoekt. Neutrale typetjes kunnen beide nemen, of een klein natural of light, deze zijn meestal een klein beetje geel of roze, maar passen goed bij je huid. Je moet dan zelf kijken wat je het mooiste vindt.

Qua lip- en blushkleuren is het iets gevarieerder. Kleuren met een duidelijk zilveren glans zijn koel, met een gouden glans zijn ze warm. In dit plaatje is het duidelijk weergegeven:

Ik heb eens in mijn stash gegraaid en er gevarieerde kleuren uitgehaald:
Rood, maar koel: Catrice LE Feathers & Pearls Roaring Lip Color - C03 Josephine's Joy

Rood is warm als het een bruinige tot oranje ondertoon heeft en koel bij een roze of paarse ondertoon. Deze kleur heeft een rozige ondertoon en is dus 'Light Cool - Cool' volgens bovenstaand plaatje.

Roze, maar warm: Essence XXXL Longlasting Lipgloss - 05 Velvet Rose
Deze kleur is roze. Toch zou hij volgens het plaatje meer richting het 'peach' gaan. Dit is een twijfelgeval, de kleur is niet heel warm, niet heel koel, eigenlijk vrij neutraal. Ik noem het toch maar even 'Warm', omdat dat klopt met het plaatje.

Paars, koel: Essence Longlasting Lipstick - 09 Wear Berries!


 Dit is paars op z'n paarst. Je ziet een blauwe glans (koel). Verder is paars altijd koel, dus ook dit is een koele kleur. 'Cool' volgens het plaatje dus.

Koraal: Catrice Ultimate Shine lipstick - 110 Shy Flamingo
             
 Essence Longlasting Lipstick - 01 Coral Calling


Deze kleuren zijn koraal, gewoon echt koraal. Het staat me niet fantastisch, maar oké. Ze zijn 'Warm'.

Dat was het! Ik hoop dat je er wat aan gehad hebt! Love.

Dit vind je waarschijnlijk ook leuk:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hey! Ik vind het heel leuk als je een reactie plaatst! Dit kan een tip zijn, een opmerking of een vraag. Laat je reactie hieronder achter en ik zal (als het kan) reageren! Xxx